Workshops

Siste programpost er workshops. Gjennom ulike workshops får elevene mulighet til å delta og se forskning på nært hold. NB! Noen av workshopene har maks antall plasser, så her gjelder det å være førstemann til mølla.

Påmeldingsfrist er utgått!

Ta kontakt med Ungforsk@hioa.no for spørsmål om påmelding.

Workshops vi tilbyr er:

3D-modellering: Lag en digital prototype av et hus

I byggebransjen blir det nå mer og mer vanlig å lage en digital prototype på bygninger før man bygger, og slik få en bedre planlagt og samordnet bygning, på tvers av faggrenser. Dette er fremtiden – og du kan få være med og prøve den! Workshopen ledes av Overingeniør Tor Tollnes.

Tirsdag 19. september Pulje 1: 1100-1200 Sted: Pilestredet 35, rom PH829 (8. etasje)

3D-printing: Bygg din del i Minecraft og få den 3D-printet

3D-printere har eksistert lenge, men de siste årene har teknologien blitt bedre, billigere og mer tilgjengelig. Bli med og bygg dine egne modeller i Minecraft, og få de printet ut live på denne workshopen. Vi vil guide deg gjennom bruken av Minecraft til modellering, hvordan man eksporterer modellen til en 3D-printer og hvordan man setter på en 3D-print. Gjort på 1-2-3!

Tirsdag 19. september

Onsdag 20.september

Pulje 1: 1100-1200

Pulje 2: 1215-1315

Pulje 3: 1330-1430

Sted: Pilestredet 35,

rom PH351 (3. etasje)

En date med fremtiden

Lurer du på hva forskjellene er på de ulike datastudiene ved HiOA? Eller lurer du på hvorfor du bør studere IT? Hør om de ulike datastudiene ved HiOA, presentert av datastudenter. Det blir også mulighet for å stille alle slags spørsmål du måtte lure på. I tillegg vil elevene få prøve å lage et Ping Pong spill i Scratch.

NB! Til denne workshopen er det fint om elevene tar med egen PC eller nettbrett om man har mulighet.

Tirsdag 19. september

Onsdag 20. september

Pulje 1: 1100-1200

Pulje 2: 1215-1315

Pulje 3: 1330-1430

Sted: Pilestredet 46,

rom PA304 (Datarom 3. etasje KK-senteret)

Hvordan finne skjulte fingeravtrykk (analytisk kjemi)?

Alle mennesker har forskjellige fingeravtrykk, og fingeravtrykk har blitt brukt i over 100 år for å identifisere personer. Fingeravtrykkene skyldes avsetting av ulike stoffer som utskilles gjennom huden. Ved å bruke kjemiske reagenser er det mulig å fremkalle fingeravtrykk som det i utgangspunktet ikke er mulig å se. På kjemilaboratoriet skal det prøves ut teknikker for fremkalling av skjulte fingeravtrykk.

Tirsdag 19. september

Onsdag 20. september

Pulje 1: 1100-1200 Sted: Pilestredet 35,

rom PH755 (Laboratorium, 7. etasje)

DNA i frukt (Bioteknologi)

Alt levende har DNA (arvestoff) i cellene sine. DNA er selve oppskrifter som gjør deg til deg,- eller f.eks en kiwi til en kiwi. Bli med på laboratoriet til bioteknologi og kjemi og lær hvordan du skiller ut DNA-et i frukt og gjør det synlig slik at du kan se arvestoffet på nært hold.

Tirsdag 19. september

Onsdag 20. september

Pulje 1: 1100-1200 Sted: Pilestredet 35,

rom PH722 (Laboratorium, 7. etasje)

Spillifisering av utdanning – hvordan kan spill forbedre utdanning?!

Ved å bruke spill-teknikker så kan læring forbedres. Men hvilke spill-teknikker skal brukes og hvordan skal de brukes for å få det til? Hos oss skal dere komme med forslag til spill som kan brukes som inspirasjon til utdanning, og dere vil selv få prøve et VR spill som promoterer kommunikasjon og problemløsning i gruppe! Workshopen ledes av Marius Wiker Aasheim og Torbjørn Grøtten Nilsen som er masterstudenter i Universell utforming av IKT.

Tirsdag 19. september

Onsdag 20. september

Pulje 1: 1100-1200

Pulje 2: 1215-1315

Pulje 3: 1330-1430

Sted: Pilestredet 46,

KK-lounge (3. etasje KK-senteret)

Hjernestyring av maskiner

Hjernestyringen har kommet til et punkt der man kan styre alt mulig. Lysbrytere, spill, kunstige armer, heiser, biler, fly, helikoptere osv. I denne workshopen får du se hvordan man kan få til dette på ordentlig. Kanskje får du prøve også?

Tirsdag 19. september

Onsdag 20. september

Pulje 1: 1100-1200

Pulje 2: 1215-1315

Pulje 3: 1330-1430

Sted: Pilestredet 46,

rom PA314 (3. etasje KK-senteret)

Biomimikk, avfallshåndtering og bærekraftig arkitektur

Et hjem er et teknologisk knutepunkt som forbinder mennesket med økologien. Dette prosjektet ønsker å utruste hjemmet med teknologier som tydeliggjør dette knutepunktet ved å utvide husets rolle fra vern til en rolle som aktiv deltager i naturen. Prosjektet har et spesielt fokus på avfallshåndtering ved bruk av bioteknologi og henter inspirasjon fra metabolismen gjennom biomimikk. Biomimikk betyr å imitere biologiske fenomener for å optimalisere teknologiske løsninger!

Tirsdag 19. september

Onsdag 20. september

Pulje 1: 1100-1200

Pulje 2: 1215-1315

Pulje 3: 1330-1430

Sted: Pilestredet 35,

rom PH558 (5. etasje, Rom “Makerspace”)

Hva påvirker oss når vi snakker?

Vi snakker med mange i løpet av en dag og vi skriver til flere og flere over hele verden på nett. Har du noen gang lurt på hvorfor folk sier akkurat det de sier? Hvorfor snakker vi med noen og ikke med andre? Hva er effekten av det du sier på atferden til den du snakker med?

Carsta Simon, doktorgradsstipendiat og forsker på atferd og kommunikasjon. Sammen med masterstudenter i atferdsvitenskap ved HiOA, Samantha Kelly Berge og Uzma Gondal, tilbyr Carsta deg her muligheten til å lære om noen grunnleggende prinsipper for menneskelig atferd og å få muligheten til å delta i et riktig atferdseksperiment hvor du kan lære mer om kommunikasjon.

Tirsdag 19. september

Onsdag 20. september

Pulje 1: 1100-1200

Pulje 2: 1215-1315

Pulje 3: 1330-1430

Sted: Stensberggata 26 (SG26),

rom X101-105 (1. etasje)

Strømningsteknikk – hvordan flyter væsker og gasser gjennom et rør?

Her får man gjennom en praktisk laboratorieoppgave i strømningsteknikk lære om Bernoullis teorem. Den beskriver sammenhengen mellom statisk trykk, dynamisk trykk og totaltrykk.

Tirsdag 19. september Ekstrapulje: 1430-1500 Sted: Pilestredet 35,

rom PH861 (8. etasje)